Csillagászati hírek - 2016. július

SPACER SPACER Két 'lakható' bolygó is kering egy közeli vörös törpe körül 2016.07.22.
Két 'lakható' bolygó is kering egy közeli vörös törpe körül

A Hubble-űrtávcső mérései alapján először sikerült földméretű exobolygók légkörének kimutatása. Az eredmények a két planéta "lakhatóságának" esélyeit is megnövelték az eddig gondolthoz képest.
SPACER SPACER Ilyen galaxist még senki nem látott 2016.07.19.
Ilyen galaxist még senki nem látott

Egy tanulmány szerint az UGC 1382 jelű galaxis valójában tízszer nagyobb annál, mint korábban gondolták, és a legtöbb galaxissal ellentétben a belső részei a fiatalabbak, a külső részei pedig az öregebbek.
SPACER SPACER Sólyomszem nézett az Orion-köd mélyére 2016.07.15.
Sólyomszem nézett az Orion-köd mélyére

Az ESO VLT távcsőegyüttesének HAWK-I műszerével minden korábbinál "mélyebben" pillantottak az Orion-köd belsejébe az infravörös tartományban. A felvételen az eddig ismertnél tízszer több barna törpe azonosítható.
SPACER SPACER Vízfelhők nyomára leltek a leghidegebb barna törpén 2016.07.12.
Vízfelhők nyomára leltek a leghidegebb barna törpén

Egy kutatócsoport az északi Gemini teleszkóppal rögzítette a ma ismert leghidegebb, 2014-ben felfedezett barna törpe színképét, amelyben több egyéb érdekesség mellett vízfelhők vagy vízjég nyomaira is bukkantak.
SPACER SPACER Három csillag körül keringő bolygót találtak 2016.07.08.
Három csillag körül keringő bolygót találtak

Az ESO VLT távcsőegyüttes SPHERE nevű műszerével, magyar kutató részvételével, először fényképeztek le egy hármas csillagrendszerben tág pályán keringő bolygót, amelyre ilyen környezetben valójában senki sem számított.
SPACER SPACER Fényes csillag körül talált öt bolygót a Kepler 2016.07.05.
Fényes csillag körül talált öt bolygót a Kepler

A Kepler-űrtávcső adatai alapján már több ezer exobolygót detektáltak, ezek többsége azonban halvány csillagok körül kering. Most egy 8,9 magnitúdójú, viszonylag fényes körül is azonosítottak planétákat, mindjárt ötöt is.
SPACER SPACER Új eszközzel kezdték észlelni Chiléből a Tejútrendszer centrumát 2016.07.01.
Új eszközzel kezdték észlelni Chiléből a Tejútrendszer centrumát

Európai csillagászok az ESO VLT távcsőegyüttesének új műszerével sikeresen észlelték a Galaxis centrumát uraló szupernagy tömegű fekete lyuk körül keringő S2 csillagot, pozícióját pedig minden eddiginél pontosabban mérték.