Csillagászati hírek - 2009. április

SPACER SPACER Felfedezték a leghidegebb barna törpecsillagot 2009.04.27.
Felfedezték a leghidegebb barna törpecsillagot

Egy nemzetközi kutatócsoport azonosította a legalacsonyabb felszíni hőmérsékletű barna törpét. A mindössze 300 celsius fokos objektum egy kettős rendszer tagja, melynek főkomponense egy vörös törpe.
SPACER SPACER 19 éves a Hubble Űrteleszkóp 2009.04.24.
19 éves a Hubble Űrteleszkóp

1990. április 24-én állították Föld körüli pályára a Hubble Űrteleszkópot, melynek megfigyelései sok területen alapvetően változtatták meg világképünket, felvételei pedig milliók számára hozták közelebb a Világegyetemet.
SPACER SPACER A Földnél mindössze kétszer nagyobb tömegű exobolygót találtak 2009.04.22.
A Földnél mindössze kétszer nagyobb tömegű exobolygót találtak

Négy évet átfogó mérések alapján a már három bizonyított planétával rendelkező Gliese 581 jelű vörös törpe körül egy negyedik jelenlétét is kimutatták, ráadásul ez az eddig talált legkisebb tömegű exobolygó.
SPACER SPACER Négy galaxishalmaz ütközése 2009.04.20.
Négy galaxishalmaz ütközése

A Chandra röntgentávcső és a Hubble űrteleszkóp felvételeiből összeállított kép egy óriási kozmikus karambol, négy különálló galaxishalmaz milliárd évnyi ütközési folyamatának egy pillanatát dokumentálja.
SPACER SPACER Háromdimenziós felvétel egy napviharról 2009.04.17.
Háromdimenziós felvétel egy napviharról

A STEREO űrszondapár elvégezte első 3D-s észleléseit egy koronakitörésről. Ezen mérések alapján meghatározható a Napot elhagyó anyagcsomó nagysága, alakja, illetve az, hogy a plazmaáram milyen sebességgel éri el bolygónkat.
SPACER SPACER Új modell a fiatal szupernóvák magyarázatára 2009.04.14.
Új modell a fiatal szupernóvák magyarázatára

Egy új, szoros kettősök fejlődését vizsgáló számítógépes modell igazolhatja azon megfigyelési tényeket, hogy az Ia típusú szupernóvák robbanása a szülőrendszer kialakulása utáni százmillió éven belül is bekövetkezhet.
SPACER SPACER Elkészült az Univerzum részletes térképe 2009.04.10.
Elkészült az Univerzum részletes térképe

Ausztrál, angol és amerikai kutatók együttműködésének eredményeként elkészült az Univerzum közeli tartományainak részletes felmérése, ami alapján nem csak a galaxisok eloszlása, de mozgásuk is tanulmányozható.
SPACER SPACER Százötven fényév átmérőjű röntgenkéz 2009.04.08.
Százötven fényév átmérőjű röntgenkéz

Kozmikus fantáziajáték: a Chandra űrtávcső által készített felvételen egy nagyon fiatal pulzár által gerjesztett hatalmas kiterjedésű gázköd határozottan emberi kéz formáját mutatja.
SPACER SPACER Az Arp 274 galaxiscsoportot fényképezte a Hubble 2009.04.05.
Az Arp 274 galaxiscsoportot fényképezte a Hubble

A Csillagászat Nemzetközi Éve 2009 és a 100 óra csillagászat program alkalmából a Hubble űrteleszkópot üzemeltető STScI által meghirdetett internetes szavazás eredményeként az űrtávcső az Arp 274 galaxiscsoportot fényképezte le.
SPACER SPACER Exobolygót azonosítottak archív Hubble felvételeken 2009.04.02.
Exobolygót azonosítottak archív Hubble felvételeken

Speciális képfeldolgozási technikával a Hubble űrtávcső tíz évvel ezelőtt rögzített infravörös felvételein is azonosították a Gemini és Keck távcsövekkel 2007 és 2008 során lefényképezett bolygórendszer egyik tagját.