Csillagászati hírek - 2010. december

SPACER SPACER Karácsonyi díszre emlékeztető szupernóva-maradvány 2010.12.21.
Karácsonyi díszre emlékeztető szupernóva-maradvány

A NASA két nagy űrobszervatóriuma, a Hubble Űrteleszkóp és a Chandra röntgenteleszkóp felvételeiből összeállított kép egy karácsonyi díszre emlékeztető szupernóva-maradványt ábrázol.
SPACER SPACER A Hold mint óriástávcső 2010.12.17.
A Hold mint óriástávcső

Égi kísérőnk új oldaláról mutatkozik be, rádiócsillagászati mérések segítségével a normál, hétköznapi anyaggal igen gyengén kölcsönható neutrínókkal kapcsolatos problémák tisztázásához is hozzájárulhat.
SPACER SPACER Cirkóniumban rendkívül gazdag csillagot fedeztek fel 2010.12.14.
Cirkóniumban rendkívül gazdag csillagot fedeztek fel

Az Armagh Observatory csillagászai által vezetett kutatás során egy cirkóniumban rendkívül gazdag csillagot találtak. Az elem koncentrációja a csillag felszíne feletti felhőkben a Napénak körülbelül tízezerszerese.
SPACER SPACER Felfedeztek a HR 8799 negyedik bolygóját 2010.12.10.
Felfedeztek a HR 8799 negyedik bolygóját

A HR 8799 három bolygóját 2008-ban fedezték fel a Keck és a Gemini teleszkópok direkt felvételei alapján. A most ugyanilyen módon azonosított negyedik azonban komoly kihívást jelenthet a bolygókeletkezési elméletek számára.
SPACER SPACER Szimuláció segíthet a gravitációs hullámok detektálásában 2010.12.07.
Szimuláció segíthet a gravitációs hullámok detektálásában

Egy szuperszámítógépes szimuláció alapján a gravitációs hullámok legígéretesebb forrásai, a kompakt kettősök galaxisokon kívül is előfordulhatnak, így könnyebben azonosíthatók a GH detektorok lehetséges célpontjaiként.
SPACER SPACER Intő jel a Vénusztól a Föld számára 2010.12.03.
Intő jel a Vénusztól a Föld számára

Számítógépes szimulációval sikerült modellezni a kén-dioxid egyébként nem várt megjelenését a Vénusz légkörének felső rétegeiben. A jelenség óvatosságra intheti a földi atmoszféra jövendő geomérnökeit is.
SPACER SPACER Először sikerült elemezni egy szuperföld atmoszféráját 2010.12.02.
Először sikerült elemezni egy szuperföld atmoszféráját

Egy nemzetközi kutatócsoport az ESO VLT távcsőrendszer egyik spektrográfjának adatai alapján megerősítette, hogy a GJ 1214b katalógusjelű szuperföld légköre nagy valószínűséggel főként gőz formájában jelen lévő vízből áll.