Csillagászati hírek - 2011. április

SPACER SPACER Robbanó fehér törpék 'szenes' maradványai 2011.04.29.
Robbanó fehér törpék 'szenes' maradványai

Egy új, átfogó vizsgálat keretében mintegy húsz Ia típusú szupernóva színképében azonosítottak szénvonalakat, amik sok mindent elárulhatnak a robbanási folyamat ismeretlen részleteiről.
SPACER SPACER Szénmonoxidot detektáltak a Pluto felsőlégkörében 2011.04.22.
Szénmonoxidot detektáltak a Pluto felsőlégkörében

Két évtizedre visszanyúló próbálkozások vezettek eredményre azzal, hogy a Pluto légkörében sikerült azonosítani a szénmonoxidot. Meglepetésre egyébként maga a légkör sokkal kiterjedtebbnek bizonyult, mint eddig gondolták.
SPACER SPACER Lópatkó alakú pályán kíséri a Földet egy új kisbolygó 2011.04.19.
Lópatkó alakú pályán kíséri a Földet egy új kisbolygó

Becsült mérete alapján a legnagyobb ismert trójai kisbolygó a Nap-Föld rendszer librációs pontjai körül a WISE infravörös műhold felvételein azonosított 2010 SO16 jelű aszteroida, amely lópatkó alakú pályán kíséri a Földet.
SPACER SPACER Szauron szeme 2011.04.15.
Szauron szeme

A népszerű Gyűrűk ura történetében szereplő mágikus szemhez hasonlóan festői galaxismag árulhat el részleteket a galaxisok és a bennük található fekete lyukak kölcsönhatásairól.
SPACER SPACER Egyként születik majd újjá két haldokló csillag 2011.04.12.
Egyként születik majd újjá két haldokló csillag

Egy most felfedezett, fehér törpékből álló kettős komponensei mindössze 39 perc alatt kerülik meg egymást. Az egyre rövidülő periódus a becslések szerint 37 millió év múlva összeolvadáshoz és egy új csillag születéséhez vezet.
SPACER SPACER Triplán fedő hármascsillagot fedeztek fel magyar csillagászok 2011.04.08.
Triplán fedő hármascsillagot fedeztek fel magyar csillagászok

Magyar csillagászok különleges hármascsillagot fedeztek fel a Kepler-űrtávcsővel. Az egzotikus égitestről a tekintélyes Science magazinban számolt be a Derekas Aliz és Kiss László által vezetett kutatócsoport.
SPACER SPACER Vörös óriások legbelsőbb titkait fedte fel a Kepler űrtávcső 2011.04.05.
Vörös óriások legbelsőbb titkait fedte fel a Kepler űrtávcső

A Kepler űrteleszkóp egyedülálló fotometriai pontosságának köszönhetően több száz vörös óriás egy éven át tartó monitorozásának eredményeként egyértelműen elkülöníthetők a fejlődés különböző fázisaiban lévő csillagok.
SPACER SPACER Lakható bolygót fehér törpe körül keressünk? 2011.04.01.
Lakható bolygót fehér törpe körül keressünk?

A folyamatosan fejlődő megfigyelési technika lassan lehetővé teszi, hogy Földhöz hasonló, lakható zónákban keringő bolygókat is felfedezhessünk. Egy új tanulmány szerint ezeket talán könnyebb lehet fehér törpék körül azonosítani.