2016.12.02. - Új csillagpopulációt azonosítottak a Tejútrendszer centruma körül

Egy nemzetközi kutatócsoport, amelynek tagja Mészáros Szabolcs (ELTE GAO) is, az APOGEE égboltfelmérés adatai alapján nitrogénben gazdag csillagok nagy elemszámú populációját azonosította a Galaxis centruma körül.

Az APOGEE (Apache Point Observatory Galactic Evolution Experiment) az SDSS (Sloan Digital Sky Survey) égboltfelmérés egyik projektje, amelynek során több százezer tejútrendszerbeli csillagról gyűjtenek spektroszkópiai adatokat az infravörös tartományban. A Tejútrendszer központja körüli területek megfigyelése a por elnyelő hatása miatt a látható tartományban nem lehetséges, infravörösben azonban a por sokkal kevesebb sugárzást blokkol, így ebben a tartományban bepillanthatunk a rejtőzködő régiókba is.

A Ricardo Schiavon (John Moores University, Liverpool) által vezetett kutatócsoport a galaktikus centrum irányába eső csillagok kémiai összetételét vizsgálta az APOGEE színképek alapján, és azonosított olyan objektumokat, amelyek nitrogéntartalma jelentősen magasabb, mint a belső területek legtöbb csillagának. Az érdekes új csillagpopulációi tagjai valószínűleg olyan gömbhalmazokhoz tartozhattak, amelyek a Tejútrendszer magjának kezdeti, viharos formálódási folyamata során bomlottak fel. Ha így van, akkor a Galaxis történetének korai szakaszában körülbelül tízszer annyi gömbhalmaz létezhetett, mint manapság, és a Tejútrendszer belső régióit benépesítő öreg csillagok jelentős része ma már nem létező gömbhalmazokban keletkezhetett. Másik lehetőség, hogy az újonnan azonosított égitestek a Tejútrendszer történetének legelső csillagkeletkezési hullámában jöttek létre, a magyarázatok között azonban csak további észlelések alapján lehet majd dönteni.

A kép a Tejútrendszer centruma körüli, 20 fok (kb. 40 teliholdátmérő) méretű területet mutatja az optikai tartományban. Az égbolt ezen régiója rendkívül népes, részben a centrális területek nagy sűrűsége, részben a galaktikus centrum és a Föld közötti rengeteg csillag miatt. A sötét foltok a porfelhők fényelnyelő hatásának következményei. A türkizkék színű kör a galaktikus centrum pozícióját, a vörös színű csillagok pedig az APOGEE-adatok alapján azonosított, nitrogénben gazdag csillagok helyzetét jelölik. Ezek közül sok a legmagasabb porabszorpciójú területeken van, így érthető, hogy a mostani APOGEE-mérések előtt miért nem vették észre azokat és különleges tulajdonságukat.
[Alex Mellinger]

Schiavon szerint a felfedezés izgalmas kérdések megfogalmazásában és megválaszolásában lehet segítségünkre: milyen tulajdonságú csillagok találhatók a Galaxis központi vidékein, hogyan jöttek létre a gömbhalmazok, és milyen szerepet játszottak a Tejútrendszer, tágabb értelemben a galaxisok korai fejlődésében.

Az eredményeket részletező szakcikk a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society c. folyóiratban jelent meg.