2014.04.29. - Újabb hideg barna törpét fedeztek fel a Nap közelében

A NASA WISE és Spitzer infravörös űrteleszkópjainak mérései alapján újabb hideg barna törpét fedeztek fel a Naptól mindössze 7,2 fényévre. Az égitest hőmérséklete az északi sarkéval vetekszik.

A Penn State University kutatója, Kevin Luhman (Penn State Center for Exoplanets and Habitable Worlds) a NASA WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) infravörös égboltfelmérő teleszkópjával rögzített adatok alapján az eddig ismert leghidegebb barna törpét azonosította. Az űrtávcsövek méréseiből az is kiderült, hogy az északi pólusét közelítő hőmérsékletű égitest mindössze 7,2 fényévre van, így a negyedik legközelebbi rendszer a Naphoz. Luhman szerint rendkívül izgalmas egy közeli szomszéd felfedezése, melyet nagyon alacsony hőmérséklete is különlegessé tesz. A planétáknak gyakran van ilyen hideg atmoszférájuk, így az új égitest tanulmányozása a bolygólégkörökkel kapcsolatban is sok tanulsággal szolgálhat majd.

A barna törpék a csillagokhoz hasonlóan kezdik pályafutásukat abban az értelemben, hogy szintén zsugorodó gázgömbökről van szó, a tömegük azonban nem elég nagy ahhoz, hogy a belsejükben beindulhassanak a termonukleáris folyamatok, és így saját fényt sugárzó, valódi csillagokká válhassanak. Az új, WISE J085510.83-071442.5 katalógusjelű barna törpe az eddigi leghidegebb ilyen objektum, hőmérséklete -48 °C és -13 °C között van. A korábbi, szintén a WISE és a Spitzer adatai alapján felfedezett rekorderek nagyjából szoba-hőmérsékletűek voltak. Luhman szerint a WISE J085510.83-071442.5 hiába van közel a Naprendszerhez, a távoli jövőben sem lesz ideális célpontja az emberi űrutazásoknak, mivel az esetleg körülötte keringő bolygók hőmérséklete is nagyon alacsony lehet, hogy bármiféle, általunk ismert létforma számára elviselhető feltételeket nyújthassanak.

Fantáziarajz a WISE J085510.83-071442.5 katalógusjelű égitestről. A barna törpétől közvetlenül jobbra látható fényes csillag a Nap.
[Robert Hurt / JPL, Janella Williams / Penn State University]

A felfedezést az tette lehetővé, hogy az objektum nagyon gyorsan mozgott a WISE felvételein, ami Luhman magyarázata szerint arra utal, hogy közel van hozzánk. A jelenségre a hétköznapi életben is találhatunk példát: egy alacsonyan szálló gép látszólag gyorsabban húz el a fejünk felett, mind egy nagy magasságban repülő. A WISE azért fedezhette fel a ritka objektumot, mert az infravörös tartományban kétszer is letapogatta a teljes égboltot, melynek során néhány területet akár háromszor is lefényképezett. A barna törpékhez hasonló hideg objektumok az optikai tartományban működő távcsövekkel nem észlelhetők, hősugárzásuk azonban - még ha gyenge is - az infravörös tartományban detektálható.

Luhman, miután 2013. márciusában észrevette a WISE J085510.83-071442.5 gyors mozgását, sok időt töltött a Spitzer-űrtávcső és a chilei Cerro Pachon csúcson működő déli Gemini teleszkóp további adatainak elemzésével. A Spitzer infravörös adatai segítettek a barna törpe alacsony hőmérsékletének a meghatározásában. Az objektum becsült tömege 3 és 10 jupitertömeg közötti. Ilyen kis tömeggel az is elképzelhető, hogy egy bolygórendszerből kidobódott, Jupiterhez hasonló gázóriásról van szó. A kutatók szerint azonban valószínűbb, hogy mégsem bolygó, hanem barna törpe, mivel azok nagyon gyakoriak. Ha így van, akkor a WISE J085510.83-071442.5 a legkisebb tömegű ismert barna törpe. A Nap körül különböző pozíciókból készült WISE- és Spitzer-észleléseket kombinálva parallaxisa alapján az objektum távolságát is meg lehetett határozni, ami 7,2 fényévnek adódott.

2013 márciusában, szintén a WISE adatai alapján Luhman egy sokkal melegebb barna törpe párost is felfedezett, melynek távolsága 6,5 fényév, így a harmadik legközelebbi rendszer a Naphoz. A gyorsan mozgó objektumok utáni kutatása azt is demonstrálta, hogy a Naprendszer külső régióiban nagy valószínűséggel nem létezik nagy, eddig fel nem fedezett bolygó ("Planet X" / "Nemesis") vagy bolygószerű égitest.

Michael Werner, a Spitzer-űrteleszkópot üzemeltető Jet Propulsion Laboratory (JPL) vezető kutatója szerint figyelemre méltó, hogy az égbolt több évtizednyi alapos tanulmányozása után még mindig nem rendelkezünk teljes leltárral a Naprendszer legközelebbi szomszédságáról. Az izgalmas új felfedezés azonban jól mutatja az univerzum feltérképezésében használt új eszközök, mint például a WISE és a Spitzer lehetőségeit.