Csillagászati hírek - 2012. augusztus

SPACER SPACER Két bolygó egy kettőscsillag körül - egyikük a lakhatósági zónában! 2012.08.31.
Két bolygó egy kettőscsillag körül - egyikük a lakhatósági zónában!

Az első cirkumbináris exobolygó, a Kepler-16b felfedezése után egy évvel a Kepler űrteleszkóp olyan fedési kettős rendszert azonosított, melyben a két csillag körül két bolygó kering, az egyik ráadásul a lakhatósági zónában.
SPACER SPACER Milyen csillag robbant 2009 őszén? 2012.08.28.
Milyen csillag robbant 2009 őszén?

A 2009 őszén felfedezett Nova Eridani fizikai jellemzői visszatérő nóvára utalnak, a mintegy 60 évnyi fotografikus adatokat is feldolgozó vizsgálat eredményeként nyert fényességadatok azonban nem támasztják alá ezt a sejtést.
SPACER SPACER Zavarbaejtően kerek a Nap 2012.08.24.
Zavarbaejtően kerek a Nap

A világűrből végzett rendkívül pontos megfigyelések szerint csillagunk alakja csak elképesztően kis mértékben tér el a gömbtől, még a lassú tengelyforgása mellett is ennél lapultabbnak kellene lennie.
SPACER SPACER A tudomány nevében elpárologtatott Föld 2012.08.21.
A tudomány nevében elpárologtatott Föld

Vajon milyen egy bolygónkhoz hasonló planéta légköre, ha olyan közel kering a csillagához, hogy a felszínét borító kőzet elpárolog? A választ a Földet elpárologtató számítógépes modellek adják meg. Csak semmi pánik!
SPACER SPACER Nem magányosak a legfényesebb csillagok 2012.08.17.
Nem magányosak a legfényesebb csillagok

Az ESO VLT távcsőrendszerével végzett új kutatás szerint a legfényesebb, egyben legnagyobb tömegű, a galaxisok fejlődését leginkább meghatározó és befolyásoló csillagok általában nem magányosan élik életüket.
SPACER SPACER Újdonságok a Betelgeuse fejhullámáról 2012.08.14.
Újdonságok a Betelgeuse fejhullámáról

Német kutatók részletes csillagfejlődési modellszámításokat végeztek el az Orion csillagkép legfényesebb csillaga, a vörös szuperóriás Betelgeuse fejlődésének és a fejhullámok kialakulásának mibenlétéről.
SPACER SPACER Rejtélyes röntgenkitörések az X Per rendszerében 2012.08.10.
Rejtélyes röntgenkitörések az X Per rendszerében

Az X Per katalógusjelű fényes binokuláris változóról az elmúlt 16 év során készült röntgenmérések alapján egy orosz kutatócsoport minden eddiginél részletesebb elemzést végzett.
SPACER SPACER Robbanni készülő kettőscsillagot azonosítottak 2012.08.07.
Robbanni készülő kettőscsillagot azonosítottak

Egy nemzetközi kutatócsoport új eredményei szerint a QU Carinae kettőscsillag, melynek egyik komponense fehér törpe, nagy valószínűséggel rövidesen Ia típusú szupernóvaként fog felrobbanni.
SPACER SPACER Megszűnnek egy kettőscsillag fedései 2012.08.03.
Megszűnnek egy kettőscsillag fedései

Egy harmadik égitest gravitációs hatására bekövetkező pályaváltozások miatt a HS Hydrae kettőscsillag fedései földi megfigyelők számára rövidesen már nem lesznek észlelhetők.