2014.08.01. - Már negyven kilométert megtett az Opportunity a Marson

A vörös bolygón tíz évvel ezelőtt leszállt rover immár 25 mérföldet, 40 kilométert megtett a Marson, rekordot döntve ezzel a teljesítménnyel: az Opportunity hagyta maga mögött a legnagyobb távot egy idegen égitest felszínén.

John Callas (NASA JPL), a marsjárókkal foglalkozó projekt irányítójának értékelése szerint az Opportunity minden más gördülő járműnél messzebb jutott egy idegen égitest felszínén. Ez a teljesítmény különösen figyelemre méltó annak fényében, hogy a marsjárótól mindössze egyetlen kilométer megtételét várták és nem is tervezték hosszabb táv teljesítésére. Bár a lényeget nem is a maga mögött hagyott távolság jelenti, hanem a közben elvégzett mérések és tudományos felfedezések.

Az Opportunity a július 27-én megtett 157 láb (48 méter) távolsággal már 25,01 mérföldnél (40,25 kilométer) tart. Jűlius hónapban a rover az Endeavour kráter nyugati peremén déli irányban mozgott. 2011-ben több mint 20 mérföldet (32 kilométer) kellett megtennie, hogy elérje magát a krátert, ahol a peremen felszínre került agyagos és szulfátos ásványokat tanulmányozott. Az eredmények szerint ez a területet régen kevésbé savas víz jellemezte, mint az Opportunity landolásának környezetét.

Ha a marsjáró képes lesz a maratoni távot - 26,2 mérföld, körülbelül 42,2 kilométer - is teljesíteni, akkor megközelíti a következő, a küldetés kutatói által Maraton-völgynek elnevezett célpontot. Mars körüli pályáról végzett megfigyelések szerint a völgy környezete agyagos ásványok lelőhelye lehet, ahol a meredek lejtők egyértelműen mutathatják a különböző rétegek közötti kapcsolatot.

Fantáziarajz a vörös bolygó felszínén dolgozó Opportunity marsjáróról.
[NASA/JPL]

Az eddigi távolság-rekordot a szovjet Lunohod-2 szonda tartotta, ami 1973. január 15-én landolt a Hold felszínén, ahol kevesebb mint öt hónap alatt 24,2 mérföldet (39 kilométer) tett meg. Ezt egyébként az LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) keringő egység legújabb felvételei alapján határozták meg Irina Karachevtseva (Moscow State University of Geodesy and Cartography's Extraterrestrial Laboratory), Brad Jolliff (Washington University, St. Louis) és Tim Parker (NASA JPL) vezetésével. A marsjárók vezető kutatója, Steve Squyres (Cornell University) értékelése szerint a Lunohod-missziók a bolygókutatás első aranykorának szimbolikus eszközei, míg az Opportunity és a Spirit a második ilyen korszak szimbólumai, melyek eredményeivel igyekeznek méltók lenni a nagy elődök teljesítményéhez. A rekordöntéshez közeledve a kutatók el is neveztek egy 6 méteres krátert az Endeavour külső peremén a Lunohod-2 küldetésről.