2016.07.19. - Ilyen galaxist még senki nem látott

Egy tanulmány szerint az UGC 1382 jelű galaxis valójában tízszer nagyobb annál, mint korábban gondolták, és a legtöbb galaxissal ellentétben a belső részei a fiatalabbak, a külső részei pedig az öregebbek.

A galaxisról szóló tanulmány szerzői, Mark Seibert (Observatories of the Carnegie Institution for Science, Pasadena, California) és Lea Hagen PhD hallgató véletlenül találtak erre a galaxisra. Eredetileg különleges elliptikus galaxisokban keletkező csillagokat kerestek, de a NASA Galaxy Evolution Explorer (GALEX) képein nem azt találták, amire számítottak. Hagen magyarázata szerint a galaxis szélén spirálkarokat láttak, amelyeket eddig senki nem vett észre. Ilyet azonban nem lenne szabad elliptikus galaxis körül látni, így hát elkezdték kideríteni, hogyan alakult ki ez a galaxis.

A kutatók megnéztek más távcsövekkel készült képeket is, többek között a Sloan Digital Sky Survey (SDSS), a Two Micron All-Sky Survey (2MASS), a Wide-Field Infrared Survey Explorer (WISE), a Very Large Array (VLA) és a Las Campanas Obszervatóriumban található Carnegie’s du Point Telescope adatait. Miután a GALEX mérésein észrevették a spirálkarokat, az optikai és infravörös megfigyelések alapján lehetőségük adódott, hogy részletesen modellezzék a galaxis keletkezését.

Balra egy optikai tartományban készült kép az UGC 1382 galaxisról. Ebben a tartományban egy átlagos elliptikus galaxisnak tűnik. Az ultraibolya tartományban készült képeken (középső panel) már jól láthatóak a spirálkarok is. Ha ezt még a kis sűrűségű hidrogéngáz eloszlásával (jobbra, zöld szín) is összevetjük, akkor látszódik, hogy mekkora galaxissal van dolgunk.
[NASA/JPL/Caltech/SDSS/NRAO]

A mérések alapján kiderült, hogy az UGC 1382 mintegy 718 ezer fényév átmérőjű galaxis, vagyis nagyjából hétszer nagyobb a Tejútrendszernél. A galaxis alkotórésze egy forgó, alacsony sűrűségű gázkorong. Itt csillagok nem keletkeznek, mivel a gáz túlságosan kiterjedt.

De nem is ez okozta a legnagyobb meglepetést, hanem a galaxis egyes komponenseinek kora. A legtöbb galaxisnál a belső régió öregebb csillagokat tartalmaz, ez keletkezik először. Ahogy a galaxis fejlődik, minél kijjebb megyünk, annál inkább fiatalabb csillagokkal fogunk találkozni. Az UGC 1382 esetében ez nem így van. Seibert szerint az UGC 1382 középponti része fiatalabb, mint az azt körül vevő spirálkarok. Kívül öreg, belül fiatal.

Az UGC 1382 egyedi felépítésének az lehet az oka, hogy maga a galaxis több különálló galaxisból jött létre. Más szóval egyes részei külön-külön fejlődtek, mielőtt összeolvadtak egyetlen nagy csillagvárossá. Az összeolvadás és fejlődés menete a következő lehetett. Nagyon sok kis galaxis tömörült egy kis csoportba, amelyek nagyrészt gázból és sötét anyagból álltak. Később egy lencsegalaxis alakult ki valahol a csoport közelében. Körülbelül 3 milliárd évvel ezelőtt a kis galaxisok a lencsegalaxis körüli pályára álltak, majd belőlük alakult ki a ma látható korong. Több ilyen galaxis is létezhet az Univerzumban, de ehhez hasonlót eddig még nem talált senki.